Samoloty fascynują nas od ponad wieku, ale rzadko zastanawiamy się nad ich wagą. Od małych awionetek po gigantyczne maszyny pasażerskie – każdy samolot ma swoją unikalną masę. Przyjrzyjmy się bliżej temu ciekawemu aspektowi lotnictwa i odkryjmy, ile naprawdę ważą różne typy samolotów.
Ile waży najmniejszy samolot na świecie?
Najmniejszym samolotem na świecie jest Bumble Bee II, ważący zaledwie 179 kg. Ten maluch ma rozpiętość skrzydeł 1,68 m i długość 2,7 m. Został zbudowany przez Roberta Starra w 1984 roku.
Mimo niewielkich rozmiarów, Bumble Bee II może latać z prędkością do 306 km/h. Ciekawostką jest, że pilot musi leżeć na plecach podczas lotu! Samolot ten nigdy nie wszedł do masowej produkcji – pozostał jedynie ciekawym eksperymentem.
Inne lekkie samoloty to:
- Colomban Cri-cri (90 kg)
- Starr Bumble Bee (179 kg)
- Bede BD-5 (163 kg)
Małe jest piękne – też w lotnictwie!
Waga samolotów pasażerskich – od małych do gigantów
Samoloty pasażerskie różnią się wagą w zależności od wielkości i przeznaczenia. Małe maszyny regionalne, jak Embraer ERJ 145, ważą około 20 ton. Średnie samoloty, np. popularny Boeing 737, osiągają masę rzędu 70-80 ton. Ciekawostka: to tyle, co 13 dorosłych słoni afrykańskich!
Duże szerokokadłubowe maszyny, takie jak Boeing 777 czy Airbus A330, ważą już ponad 200 ton. Na szczycie drabinki wagowej znajdują się prawdziwe giganty. Airbus A380, największy pasażerski samolot świata, waży bagatela 575 ton! To jakby postawić na wadze 3800 dorosłych mężczyzn.
Ale spokojnie, mimo swojej wagi, te stalowe ptaki potrafią wzbić się w powietrze z gracją baleriny!
Jak ciężar samolotu wpływa na jego zasięg?
Ciężar samolotu ma kluczowy wpływ na jego zasięg. Im cięższa maszyna, tym więcej paliwa zużywa podczas lotu. To z kolei ogranicza dystans, jaki może pokonać bez tankowania. Dlatego konstruktorzy starają się maksymalnie odchudzić konstrukcje.
Ciekawostką jest, że niektóre samoloty pasażerskie mogą zabrać na pokład więcej paliwa niż wynosi ich masa własna. Pozwala to na wykonywanie dalekich lotów międzykontynentalnych. Jednak zbyt duże obciążenie paliwem może negatywnie wpłynąć na osiągi maszyny podczas startu.
Ważne czynniki wpływające na zasięg to także:
- aerodynamika kadłuba
- wydajność silników
- wysokość przelotowa
Lżejsze samoloty mają też tę zaletę, że mogą lądować na krótszych pasach startowych.
Ekstremalne przypadki - najcięższe samoloty w historii
Antonov An-225 Mriya to prawdziwy gigant niebios. Ważący aż 285 ton, był największym samolotem na świecie. Niestety, jedyny egzemplarz został zniszczony podczas wojny w Ukrainie. Jego sześć silników pozwalało mu unieść ładunek o masie 250 ton!
Drugim najcięższym jest Airbus A380, ważący „tylko” 277 ton. Ten dwupokładowy kolos mieści nawet 853 pasażerów. Ciekawostka: jego skrzydła są tak duże, że mogłyby pomieścić 70 samochodów!
Na trzecim miejscu podium stoi Boeing 747 z masą 183 ton. Ten „Jumbo Jet” to ikona lotnictwa pasażerskiego od lat 70.
Samoloty różnią się masą od kilkuset kilogramów do ponad 500 ton. Waga zależy od przeznaczenia maszyny - od lekkich awionetek po gigantyczne samoloty pasażerskie. Największe samoloty, takie jak Airbus A380, potrzebują specjalnie wzmocnionych pasów startowych. Czy zastanawiałeś się kiedyś, jak inżynierowie projektują tak ogromne maszyny, które mimo swojej wagi potrafią wzbić się w powietrze?